Beste apparaten voor het trainen van je buikspieren
20 januari 2023 

Beste apparaten voor het trainen van je buikspieren

Sterke buikspieren geven je een voorsprong in bijna elke sport die er bestaat, dus als jij ook op zoek bent naar een manier om je buikspieren te versterken en je core stabiliteit te verfijnen, ben je op de juiste plek. In deze blog zullen we verschillende buikspiertraining apparaten overwegen en de voor- en nadelen van een aantal apparaten bespreken, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen als je op zoek bent naar een nieuw apparaat voor je thuis gym. Of je nu op zoek bent naar iets dat je kunt gebruiken om je sixpack te sculpturen of gewoon je core te versterken voor een betere houding en stabiliteit, er is iets voor iedereen. Dus laten we beginnen met het verkennen van de beste buikspiertraining apparaten op de markt!

Buikspieren

Het belang van je buik trainen

Het trainen van je buik en sterker maken van je core ga je nooit spijt van krijgen. Dit ga je terug zien in bijna alle oefeningen en sporten die je uitvoert. Hieronder benoemen wij slechts een paar van de grote lijst aan voordelen van een sterke buikspieren.

Stabielere romp van het lichaam

Je Romp blijft niet voor niks rechtop staan zonder dat je het doorhebt, dit komt onder andere door je ruggengraat maar ook je buikspieren spelen hier een grote rol in. Dus een sterkere romp kan ook helpen bij het verminderen van het risico op een blessure  tijdens het uitvoeren van fysieke activiteiten, zoals sporten of het tillen van zware voorwerpen. 

Ondersteuning voor de rugspieren

Alles staat in verbinding met elkaar, dus ook je buikspieren met je rugspieren. Buikspieren helpen bij het ondersteunen van de wervelkolom en het bekken, wat kan helpen om rug- en bekkenpijn te verminderen of te voorkomen. Je wilt ook niet dat je met rug oefeningen meer druk zet op je buikspieren omdat die nog te zwak zijn om je rug stabiel te houden, dit kan weer zorgen voor verkeerde imbalances in je lichaam.

Verbeteren van je houding

Geef maar toe, we zitten soms vaker in elkaar gedoken op onze stoel dan met een rechte rug. Dit kan af en toe geen kwaad maar op langere termijn resulteert dit in rug, schouder en nekklachten. Maar je raad het al, sterke buikspieren helpen dit tegengaan. Doordat je romp een stuk stabieler en sterker is kost het je een stuk minder moeite om een gezondere houding aan te nemen en gaat het een stuk natuurlijker aanvoelen.

Welke buikspier apparaten kun je het beste gebruiken.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld, pak een paar simpele effectieve apparaten en blijf daar consistent mee aan het trainen. Kies een paar opties uit de onderstaande lijst van de beste buikoefening apparaten en blijft dit afwisselend aanhouden. Voordat je het weet merk je de voordelen van een consistente buik training in je fitnessprogramma!

AB-trainer

Een ab-trainer apparaat is een buikspier fitnessapparaat dat specifiek is ontworpen om de buikspieren te versterken en tonen. Het apparaat kan bestaan in verschillende uitvoeringen, meestal uit een mat of een soort kussen waarop je kunt liggen, of een bewegend element dat je kan vasthouden of om je heen kan bewegen tijdens het uitvoeren van oefeningen. Ze zijn vrij eenvoudig ge-designed maar dat zijn meestal ook de meest effectieve buikspier apparaten aangezien je meer lichaamsgewicht in het spel hebt.

Buikspierbank

Buikspierbank

Een handige attribuut voor elke thuissporter: De Buikspierbank. Dit buikspier trainingsapparaat bestaat meestal uit een lange, platte bank met daaraan een paar handgrepen of stangen om aan vast te houden tijdens het uitvoeren van oefeningen. Sommige buikspierbanken hebben ook weerstandsbanden of gewichten om de oefeningen te verzwaren en de spierinspanning te verhogen.

Ab roller

Een ab roller is een klein en draagbaar fitnessapparaat dat ook een bijna volledige lichaamsgewicht oefening is waardoor je ook veel spieren om je buik heen meetraint. Het apparaat bestaat meestal uit een stang met aan beide uiteinden een wiel of een rol. Om de oefening uit te voeren, plaats de ab roller op de grond voor je en pak je de stang vast met beide handen. Vervolgens rol je het apparaat naar voren en naar achteren door het wiel of de rol op de grond te laten rollen en door middel van een opdruk beweging met je handen.

Ab roller

Ab crunch machine

De Ab crunch machine is een goede isolatie oefening die echt pure focus zet op je buikspieren. Een apparaat dat meestal bestaat uit een zitbank met daaraan een stang of handgrepen om je aan vast te houden tijdens het uitvoeren van oefeningen. Sommige ab crunch machines hebben ook weerstandsbanden of gewichten om de oefeningen te verzwaren en de spierinspanning te verhogen.

Om de oefening goed uit te voeren, ga je op de ab crunch machine zitten en pak je de stang of handgrepen vast. Vervolgens breng je je bovenlichaam naar beneden door middel van een crunch beweging, waarbij je de buikspieren aanspant om de beweging uit te voeren. Je keert vervolgens terug naar de beginpositie door de buikspieren te ontspannen.

Welke buikspier apparaten werken minder goed

Een van de buikspier apparaten die ondanks zijn populariteit een stuk minder effectief is is het elektrische buikspier stimulator apparaat. Een aantal redenen zorgen ervoor dat dit niet de beste optie is voor sporters die een een ijzersterke core willen opbouwen. Ten eerste hebben ze simpelweg niet dezelfde spierinspanning dan met een traditionele oefening zoals crunches of sit-ups, door de minder intensieve inspanning groeit je buikspier ook een stuk langzamer of bijna niet. Ten tweede is veiligheid ook belangrijk, en met zo een elektrische buikspier trainings apparaat is er natuurlijk een mogelijkheid dat die op een verkeerde manier gebruikt word of iemand niet voldoende oplet tijdens het gebruiken hiervan. En als laatst zijn deze soort apparaten een stuk duurder dan de effectievere en traditionele buikspieroefening apparaten. Als iets te makkelijk of te mooi is om waar te zijn, is het vaak ook zo! 

Uit welke spieren bestaat je buik?

Misschien denk je in het eerste opzicht aan de blokjes of 6-pack als iemand het over buikspieren heeft, maar dat is een klein gedeelte vergelijken met wat er allemaal nog meer verstopt zit erachter en eromheen. Al deze spieren zijn allemaal even belangrijk voor het overeind houden van je romp en je stabiliteit en mobiliteit te geven. Om je een duidelijke weergave te geven van welke spieren er allemaal verstopt zitten voor en rondom je organen, hebben wij hieronder de verschillende buikspieren met hun functie benoemd voor je.

Rechte buikspier

6-Pack? 8-Pack? Hoeveel blokjes je hebt, heb je te danken aan je genetica. Maar wat wel bij iedereen hetzelfde is, is dat de rechte buikspier de blokjes bevat. Deze spier wordt ook wel de rectus abdominis genoemd, het is een spiergroep die zich in het midden van het lichaam bevindt en die bestaat uit twee lange, rechte spieren die lopen van de onderkant van borst naar het bekken. De rechte buikspier wordt gebruikt bij allerlei bewegingen van het bovenlichaam, zoals het tillen van zware voorwerpen, het doen van sit-ups en het bewegen van je romp in verschillende richtingen.


De rechte buikspier speelt ook een belangrijke rol in het ondersteunen van de wervelkolom en het bekken, wat kan helpen om rug- en bekkenpijn te verminderen of te voorkomen. Het is daarom belangrijk om de rechte buikspier regelmatig te trainen om je spierkracht en de conditie te verbeteren.

Buitenste schuine buikspier

De buitenste schuine buikspier, ook wel de obliquus externus genoemd, is een spiergroep die zich aan de zijkanten van het lichaam bevindt en die bestaat uit twee lange, schuine spieren die lopen van je heup naar je ribbenkast. Deze spier wordt gebruikt bij allerlei bewegingen van het bovenlichaam, zoals het draaien van het bovenlichaam, het recht houden ervan en het verplaatsen ervan in verschillende richtingen.


De buitenste schuine buikspier speelt ook een belangrijke rol in het ondersteunen van de wervelkolom en het bekken, wat kan helpen om rug- en bekkenpijn te verminderen of te voorkomen.

Binnenste schuine buikspier

De binnenste schuine buikspier, ook wel de obliquus internus genoemd, is een spiergroep die zich aan de zijkanten van het lichaam bevindt en die bestaat uit twee lange, schuine spieren die lopen van je heup naar je ribbenkast. De binnenste schuine buikspier wordt gebruikt bij allerlei bewegingen van het bovenlichaam, zoals het draaien van het ervan, het omhoog houden en optillen en het verplaatsen/bewegen van je romp in verschillende richtingen.


En ook de binnenste schuine buikspier speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van de wervelkolom en het bekken, wat kan helpen om rug- en bekkenpijn te verminderen of te voorkomen. Het is daarom ook belangrijk om de binnenste schuine buikspier regelmatig te trainen.

Dwarse buikspier

De dwarse buikspier, ook wel de transversus abdominis genoemd, is een spiergroep die zich rond het midden van je rechte buikspier bevindt en bestaat uit een lange, platte spier die loopt van de onderkant van het ribbenkast naar het heup. De dwarse buikspier wordt gebruikt bij allerlei bewegingen van het romp, zoals het stabiliseren van de wervelkolom en het bekken en het ondersteunen van de buikorganen.


Ook speelt deze spier net als de andere buikspieren een belangrijke rol in het ondersteunen van de omliggende spieren. Door het trainen hiervan verminder je ook de kans op rugpijn en andere blessures.


Zo bestaat je core/buik toch nog uit een complex spieren systeem die je staande houd en meer ondersteuning bied dan je soms door hebt. Dus al is je buik niet de spannendste spiergroep om te trainen, het is wel 1 van de meest effectieve en belonende spiergroep om kracht in te hebben.


Welk apparaat is het beste voor buikspieren?

Wat het beste apparaat is dat verschilt per persoon, maar de simpelste apparaten zijn meestal het beste om all-round je gehele core te trainen, denk aan de ab trainer en roller. De grotere isolatie machines zijn dan weer perfect om wat specifieke gedeeltes van je buik te trainen. Beide hebben hun eigen voordelen en toepassingen.

Welke oefeningen in de sportschool voor buikspieren?

In de sportschool kan je natuurlijk ook sit-ups doen maar die machines staan er niet voor niks. Dus probeer zeker een vorm van crunches te doen en sit-ups met de ab trainer bank bijvoorbeeld. Voor degene die van uitdaging houd, die kan gaan spelen met extra gewichten of resistance banden.

Is het goed om elke dag buikspieren te trainen?

Je buik is ook een spier, spieren hebben na intensieve inspanning 1 ding nodig om te groeien: Rust. Begin met 2-4x in de week buik trainen, hier zul je al goede resultaten inzien wat betreft stabiliteit en uithoudingsvermogen. Mocht je al wat tolerantie en ervaring opgebouwd hebben kan je 4-6x in de week je buik trainen maar zorg dan alsnog dat je je buikspieren in verschillende groepen traint.

Over de schrijver
Reactie plaatsen