Vitamine D

01 november 2022

Vitamine D is een van de bekendste vitamines die verschillende taken heeft. Het is ook een bijzondere vitamine. Het is namelijk één van de enige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Door de zon op je huid gaat je lichaam vitamine D produceren. Daarnaast is het ook een vetoplossende vitamine. Via je darmen wordt het opgenomen en daarna opgeslagen in de lever en weefsels tot dat het lichaam het nodig heeft.

De grootste en belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Hier haal je ongeveer 2/3 van je dagelijkse behoefte  vitamine D uit. Daarnaast zit het ook in enkele voedingsmiddelen. Dit bevindt dan in de vetten van bepaalde soorten vis. Zalm en makreel bevatten redelijk wat vitamine D. Ook roomboter bevat vitamine D

Vitamine D heeft verschillende voordelige gezondheidseffecten:

  1. Helpt bij de opname van calcium en fosfor. Deze zijn belangrijk voor de botten en tanden.
  2. Stevige botten en tanden
  3. Het helpt bij het beperken van botontkalking (verminderde risico op osteoporose op oudere leeftijd)
  4. Helpt bij het behouden van een goede spierfunctie
  5. Helpt bij een gezonde weerstand

Iedereen heeft een dagelijks aanbevolen hoeveelheid ban 10 microgram vitamine D. Boven de 70 jaar wordt is dit 20 microgram.

Een tekort aan vitamine D kan tot de volgende nadelige gezondheidseffecten leiden:

  1. Rachitis, afwijkingen aan het skelet (jonge kinderen)
  2. Botontkalking of osteoporose (oudere mensen)
  3. Spierzwakte (oudere mensen)

Een teveel aan vitamine D kan je in principe alleen krijgen wanneer je een lange periode veel supplementen slikt. Dit kan leiden tot kalkzettingen die weer kunnen resulteren in schade aan de nieren. Maar in het algemeen komt een overdosis dus vrijwel nooit voor.

Reactie plaatsen